کد مطلب:223217 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:164

دخل حصنی امن من عذابی

دخل حصنی امن من عذابی».

مسند الامام الرضاعلیه السلام در ادامه این روایت می نویسد: استاد ابو القاسم قشیری می گفت: این حدیث با همین سند برای پادشان سامانی خوانده شد واو دستور داد حدیث مزبور را با طلا نوشتند وسپس وصیت كرد هنگامی كه درگذشت این حدیث را در كفن او بگذارند. هنگامی كه ان مرد در گذشت او را در خواب دیدند، از او پرسیدند خداوند با تو چه كرد؟ گفت: خداوند به واسطه تعظیم وتكریم این حدیث مرا آمرزید.

ابن جوزی گوید: هنگامی كه حضرت رضاعلیه السلام به نیشابور رسید، علمای این شهر، مانند یحیی بن یحیی واسحاق بن راهویه ومحمّد بن رافع واحمد بن حرب وغیر آنها خدمت آن جناب رسیدن واز وی طلب حدیث كردند تا از روایات او تبرك جویند.

امام رضاعلیه السلام مدتی در نیشابور اقامت كرد وسپس مامون آن حضرت را به مرو فرا خواند.

استقبال مردم نیشابور از امام رضاعلیه السلام

صاحب تاریخ نیشابور درباره ورود حضرت امام رضاعلیه السلام به نیشابور می نویسد: در سال 200 هجری، شهر نیشابور با قدوم مبارك امام علی بن موسی الرضاعلیه السلام قرین مباهات وافتخار شد. مردم نیشابور مقدم مقدس آن حضرت را گرامی داشتند و شادیها كردند و به اتفاق قطب الانام شیخ ابو یعقوب اسحق بن راهویه مروزی كه شیخ شهر ومقدم ارباب ولایت بود به استقبال آن حضرت، از شهر نیشابور بیرون شدند وتا قریه مویدیه كه از قرای نیشابور است به پیشواز رفتند وشیخ با وجود كبر سن مهار ناقه آن حضرت را به دوش گرفت وتا شهر نیشابور پیاده را پیمود و شیخ محمّد بن اسلم طوسی نیز در التزام ركاب مبارك بود وچون به نیشابور ورود فرمود: در محله «قز» كوچه «بلاس آباد» نزول فرمود ومقام اختیار كرد. در السنه وافواه مشهور است كه حضرت سلطان در نیشابور به منبر برآمد واین حدیث را از خواجه كاینات روایت فرمود: «التعظیم لامر اللّه والشفقة علی خلق اللّه» وعزیمت به سوی طوس در بازار نیشابور روایت فرمود.

( تاریخ نیشابور، ص علیه السلام 11، 125 و همچنین موید ثابتی، تاریخ نیشابور ص 340. )